søndag 16. august 2009

5 kg lettere til jul

Jeg og min bedre halvdel (altså mannen min) var så godt i gang med "livsstilsomlegging" etter påske, og vi har gått ned over 10 kilo til sammen. (jeg gikk ned 6,5 kilo). Men etter ferien, har nok vekta økt litt...
Men nå er det tilbake i gamle GODE vaner...

Har et delmål, og det skal være ca 5-6 kilo unna, og det håper jeg å nå... nei, det SKAL jeg nå til jul! (sånn ja, litt mer bestemt i tonen her ja. Måtte fram med pekefingeren til meg selv gitt...)

Spent på hva vekta sier på mandag... *grøss* (da vet jeg nøyaktig hvor langt det er ned til delmålet mitt som skal nåes til jul, og hvor mye ferien har "ødelagt" hva slanking angår...)

Bretter opp tennene, og biter albuene sammen. Her skal kiloene til pers!

8 kommentarer:

  1. Så gøy :)
    Skal selv igang med Grethe Roede igjen om litt.

    Her finner dere masse oppskrifter fra Grethe Roede:

    www.vektklubben.no

    Lykke til.
    Klem fra

    SvarSlett
  2. Noen tips (har vel hørt de før)
    - Kutt ut brus og saft, drikk vann i steden. Putt sitron-/appelsin-/agurkskiver el frosne jordbær i vannmugga og ha den tilgjengelig. Klarer du ikke å gå rett over til vann, ta veien via Farris. Drikk mye vann!
    - Bytt ut all pasta og ris med fullkornspasta og fullkornsris. Det metter bedre, smaker like godt og blodsukkeret får ikke den raske stigningen som med vanlig pasta og ris.
    - Kutt ut kjøpebrød, bak ditt eget, f eks Ingers rugbrød. Kjempegodt!
    - Spis mere frukt og grønt. Jeg har grønnsaker til alle mine måltider.
    - Til steking bytt ut margarin og mettede oljer med kaldpresset ekstra virgin rapsolje, f eks den fra Odelia. Odelia har også en olje som erstatter margarin i f eks baking.
    - Kom deg ut og trim! Finn en aktivitet du liker, om det er på helsestudio eller ute i marka, et swingkurs eller svømming vet du best selv.

    Har masse flere tips, men kunsten er å legge om livsstilen litt etter litt, ellers har man lett for å sprekke.
    Og husk, en sprekk er ikke slutten på nok en mislykket kur, det er bare menneskelig. Da bretter du opp armene og fortsetter der du slapp.

    SvarSlett
  3. Et av mine problemer er at jeg omtrent er avhengig av ostepop. Jeg spiser de med kakegaffel, en og en bit, og nyter det!
    Her om dagen så jeg ei dame på tv som tente på en ostepopbit, og den brant som et lys! Så full av fett er den altså. Fikk litt avsmak da, og gårsdagens ostepoprasjon smakte ikke like godt.

    Min lørdagsrasjon av snacks skal for fremtiden bestå av;
    - nøtter (herlige usaltede cashewnøtter)
    - Grønnsaker til dip
    - Dipp av rømmekolle og krydderpose

    Tror det blir godt, så gjenstår det å se om jeg klarer å kutte ut ostepop'en helt.

    SvarSlett
  4. Det er jo som du sier Lisemor, at å gå for hardt ut er nesten umulig. Da legger man opp til å sprekke, og da har man tapt... Så hvis man klarer å ta litt mindre, eller litt sjeldnere, så er man jo et stykke på vei. Eller som Ingunn sier ang bursdagsfeiringa; å ta et mindre stykke kake, eller rett og slett et kakestykke mindre.
    Jeg sprekker om jeg skal kutte ut snop helt. Så lørdager skal være lov. Men det er kun lov med LITT! Så er det jo om å gjøre å klare å begrense seg når lørdagen kommer da...

    SvarSlett
  5. ...dessuten er det jo så mye godt i frukt og grønt-avdelingene i butikkene. Og der er det lov å frotse!

    SvarSlett
  6. Tror jeg hiver meg med på denne bloggen jeg,kjempelurt med slankeblogg;)
    Jo flere man er,jo hardere krav stiller man til seg selv,og det er lov med LITT snop på lørdagene!

    SvarSlett
  7. Tjuhu!
    Gratulere med slankeblogg tel dokker to damene :o) Æ kan følge med fra sida, førr æ har meldt mæ på Grete Roede-kurs fra 26.august. Har vært flink siste to uken og gått ned to kg på egen hånd. Så slipp kroppen å få sjokk en onsdag i slutten av august... Så her serveres det ikke brus, godteri, sjokolade, potetgull, peanøtter eller kjeks. Har oppdaga at vi spiste sinnsykt mye kjeks i sommer, en såkalt snik-kalori. Æ tenke nemlig ikke så veldig over ka som finnes i en kjeks, men der e det mye usunt. Og så har æ og min kjære vært kjempeflink å gå på tur, han fungere som personlig trener og piske mæ opp de værste bakkan. (Nei, ikke bokstavlig... :p)

    Lykke tel alle sammen, æ skal følge med dokker!

    SvarSlett
  8. Så bra Hanne! Du e flink!
    Dette klarer vi sammen!

    Som jeg sa tidligere: The more the merrier! Jo fler jo bedre! Kom gjerne med tips fra Grete Roede! Kommer til å benytte meg mye av GR sin filosofi, siden jeg har gått på GR kurs selv... men litt påfyll er alltid godt.

    SvarSlett