onsdag 19. august 2009

Soyaprotein, fiberhusk, yoplait og valnøtt og karbofritt brød.


I dag har jeg handla litt! Jeg har handla inn nesten alt man trenger til å bake karbofritt brød. Eller dvs, dette brødet har kun 4.5 karber i seg.

Jeg fant den på LenaBeatrice sin blogg.


Du trenger:
* 300 gram cottage cheese* 7 egg* 1 1/2 dl smeltet smør* 90 gram sesamfrø* 90 gram kruskakli* 150 gram linfrø (KNUST!)* 50 gram soyamel* Litt natron* Litt salt
Cottage cheese må være klumpfri, bruk stavmikser eller kjøkkenmaskin.
Eggene må piskes til eggedosiskonsistens
Bland alle ingrediensene, men vær forsiktig med natron. Har du i for mye av det sprekker brødet voldsomt på toppen. En liten teskje er mer enn nok.
Brødet stekes i form på 190 grader i to timer. En form som rommer 1,5 liter er passe.NB: formen må kles med bakepair, ellers setter brødet seg fast.
Når brødet er ferdig hvelves det over på rist, og det kan med fordel stå sånn natten over uten å dekkes til.Brødet er ganske fuktig, men det skal ikke forveksles med at det er dårlig stekt.Jeg liker det sånn, men smaken er forskjellig. Liker du det tørrere er det fritt frem å eksperimentere, kanskje ha i litt mindre smør?
Brødet oppbevares i kjøleskap, gjerne i en papirpose eller noe annet som ikke er helt tett. Det holder seg fin i en uke i kjøleskap.
I dag kjøpte jeg også Yoplait yoghurt 0.1 og hadde meg en god lunch med en yoghurt med masse valnøtter og solsikkefrø oppi. Yoghurten var i blåbærtype. Kjempegodt!
Var på meny og lurte fælt på å kjøpe meg ketose sticks også, men droppa det. Vil ikke bli for opphengt i det. Greia er for meg karbofri kost, og det er det jeg forholder meg til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar