fredag 21. august 2009

Status før helga...

Jeg har ikke, sånn som Ingunn, gått på lavkarbo. Men jeg har fokusert på å velge sunnere matretter, og å spise ofte nok. Jeg har nok litt for lett for å hoppe over frokosten og lunsjen. Ikke i den tro at jeg skal "slanke" meg av det, men rett og slett fordi jeg ikke føler meg sulten... Kan godt "glemme av" å spise helt fram til middag jeg... Fakta er jo at man går mer ned dersom man spiser regelmessig, gjerne hver 3 time. I tillegg har jeg forsøkt å bevege meg litt mer, og har selvfølgelig kutta ut snop.

Kan stolt meddele at sålangt har det gått veldig fint! Har spist ca hver 3-4 time, og med unntak av den ene dagen, har jeg ikke gått rundt og følt meg sulten.
Er ikke så veldig glad i vanlig brødmat, men av og til er det godt. Har tenkt å bake et litt grovere brød til meg og mannen, så kan ungene spise det vanlige brødet. (ungene er ikke så begeistra for mørkt brød med frø og hele korn i.)
Har kjøpt RugSprø knekkebrød, og de var overraskende gode! To sånne med litt smøreost imellom. Namm! Og yoghurt med litt kruskakli oppi. Blir litt sånn "rusk" i yoghurten da, men gud så mye mer den metter da! (og det sitter i magen!) Takk for tipset Ingunn!

Nå står første skikkelige utfordring forran meg. Helga.
Ikke nødvendigvis fordi det er helg, men fordi jeg har nattevaktshelg... Og her er min utfordring:

Hvordan skal jeg spise, og hva skal jeg spise på natta??
Det med mat og måltider blir bare kræsj når jeg jobber natt... For jeg sover som regel til middagstida, men det blir for voldsomt å spise middag til "frokost"... (særlig for ei som ikke er særlig sulten når ho våkner...) Og ikke har jeg lyst på middag på natta heller... Så her får jeg bare prøve meg fram. Må jo finne en grei måltidsrytme. Jeg jobber jo bare nattevakter...
Frukt er alltid godt å ha på natta. Og så får jeg ha med meg litt knekkiser, og prøve å spise litt hver tredje time. Ellers får jeg vel ha med meg min "nattevakts-pose" med mandler, valnøtter og rosiner. Litt ekstra energi når trøtten kommer.

3 kommentarer:

  1. Du har vært kjempeflink! Jeg sliter og litt på nattevaktene, men man må jo spise! Jeg bruker å spise middag hjemme rett før jeg drar på nattevakt, for som du sier orker ikke jeg heller middag til "frokost". Utpå natta spiser jeg et par ganger, f eks salat m/kyllingkjøtt el tunfisk, omelett eller brødmat. (Det siste smaker ikke så godt på natta synes jeg. I tillegg har jeg frukt og grønt. Da holder jeg koken hele natta. Når jeg våkner på ettermiddagen spiser jeg vanlig "frokost".

    SvarSlett
  2. Takk Lisemor!
    Tror jeg må justere måltidene til å gjøre det som du gjør ja. Må bare forklare familien min (altså ungene, mannen forstår jo, hehe) hvorfor jeg evt spiser "frokostmat" mens de spiser middag når jeg har vært på nattevakt. Så får heller jeg varme meg litt middag før jeg drar
    på jobb.
    Det er sant at brødmat ikke smaker på natta... Salat er jo kjempegodt! (note to self: kjøpe kylling å ha i salaten til natta.)
    Wraps er jo også godt! Må bare kjøpe den med fullkorn da, og ikke den fine typen.

    SvarSlett
  3. Hun Kari Jaqueson sa en gang i et radiointervju at man skal spise hver tredje time så lenge man er våken. Spiser du mye proteiner så holder du deg mere våken, masse kjøtt som svinefilet, kyllingfilet og egg. Lag deg en salat med godt med skinke eller kylling og egg, og ha oppi litt sunn olje med denne dressing mixen din. Det må jo være godt å ha på natta?

    SvarSlett