søndag 7. november 2010

Xtravaganza?

Desperate Housewife er rett navn på meg i alle fall...
Har hatt en litt kjip periode nå i det siste, og har vært sykemeldt i flere uker...
Og i denne perioden har vekta økt drastisk... Ikke gøy!

Har lenge følt at jeg må ta meg selv i nakken, og få gjort noe, ellers ville alt strevet tidligere i år være bortkasta. Og det vi jeg jo ikke! Dessuten kom jeg meg jo ikke helt i mål i vår heller...

Så nå har jeg snusa litt på dette Xtravaganza-opplegget som de har på treningssenteret hvor jeg er medlem.

Det er et vekt-program hvor en blir pusha til jenvlig trening, og et riktig kosthold med moderate mengder karbohydrater. Noen sier lavkarbo, andre sier karboredusert... vet sannelig ikke hvor grensa går? Men man får i alle fall hjelp til å finne ut hvor mye karber man "tåler" før vekta går opp igjen... Og med mitt (tidvis) vanvittige søtsug/karbosug, så tror jeg at å venne kroppen av med karber vil være bra... (Noen sammenligner "karboavhengighet" med annen avhengighet (alkohol, røyk, narkotika)... ikke vet jeg, bare at jeg vet at jeg må begrense meg, eller helst holde meg helt unna...)
Ulempen (?) er at man starter på pulver... Jeg er ganske skeptisk til pulver sånn i utgangspunktet, men her hvor man får tett oppfølging kan jeg likevel være tilbøyelig til å gi det en sjanse... Pulver-kjøret gjør at vekta reduseres kjapt i starten, og man når ønskevekta raskere enn på noen anna måte.

Men når ønskevekta er nådd, skal man over på vanlig mat. Men man bråslutter ikke på pulver, men får hjelp til å introdusere litt og litt mat, slik at kroppen og forbrenninga henger med... Og så prøver man seg fram med hvor mye karber man "tåler"... Alt samtidig som man blir pusha til trening...

Hele Xtravaganza-opplegget går over et HELT år, og jo raskere man går ned i vekt, jo mer tid får man til den vanskelige perioden hvor man skal HOLDE vekta...

Jeg mener jo at alle greier å gå ned i vekt, det dreier seg om viljestyrke i en relativt begrensa periode... Men det virkelige arbeidet kommer når man skal tilbake til den nye hverdagen, og man skal klare å bruke de nye matvanene, og holde vekta...

Så var det bare å bestemme seg da... For selv om det går kjapt (i forhold til andre dietter eller kostomlegging), så er det slett ingen "lettvint metode"... Det er beintøft å gå på kun pulver i flere uker...

4 kommentarer:

  1. Jeg syns det høres bra ut! men si meg hvorfor ikke ta opp igjen Grethe Roede da, så lenge det fungerte så bra sist? hva er det med Grete Roede som du ikke syns var noe bra? jeg har også tenkt litt på lavkarbo, men jeg tenker å kombinere lavkarbo med hyppige små måltider, for jeg har sett at begge deler funker.

    SvarSlett
  2. Grete Roede funker det... Og det er godt mulig jeg ender på et "Roede-aktig" kosthold etter evt pulver-kjør. Men akkurat nå er jeg litt utålmodig, og trenger rett og slett å bli "holdt i ørene" over litt lengre tid. Samtidig som Xtravaganza pusher på i forhold til trening også...

    Har prøvd å lese litt ang lavkarbo de siste dagene, siden jeg ikke kan noenting om det. Og såvidt jeg har forstått, så trenger man ikke hyppige måltider på lavkarbo. Siden man da får i seg såpass mye fett (om man følger LCHF-diett...altså LowCarboHighFat), så man får et mye mer stabilt kosthold, og man trenger ikke spise så hyppig...

    Skal prøve å få snakka med kurslederen til Xtravaganza i morra, så får jeg se hva jeg gjør...

    SvarSlett
  3. Nei nei, Hanne-mor. Du skal ikke igang med Xtravaganza. Kjenner til noen som har prøvd det, og de er nå større enn før de begynte.

    Nu kommer æ oppover å bli medlem av Friskhuset, og så skal æ dra dæ med på trening. På matfronten så e æ heilt sikker på at omlegging av kostholdet e det einaste som virke. Det finnes masse "vidunderkura", men det e kun varig omlegging som virke. Æ har ei venninna som går på lavkarbo. Jada, ho har gått ned mange kilo, men ho har styra med det her i over et år. Det kan umulig være sunt å innta så mye egg og bacon som det ho gjør....

    Æ har mange kilo som må av etter graviditeten, og æ har god erfaring med at det hjelpe å være to som slit med samme problemet. Så kan vi dra kværandre opp av godstolen og godteskåla :p

    Førr det e nu mi meining :o)

    SvarSlett
  4. Kjenner også noen som har gått på Xtravaganza, og de holder vekta, nu 2-3 år etterpå...

    Er klar over at selve "jobben" kommer etter en evt pulverkur, og at om man "slurver" i perioden før man får et skikkelig kosthold i gang, så er det lett å fyke opp i vekt igjen...

    Men uansett så er jeg helt med på at vi skal i gang på Friskhuset ja! Håper jo at vi ender opp med å bo enda litt nærmere hverandre, sånn at vi kan dra hverandre med ut og gå tur... Det har vi jo god erfaring med ;-)

    SvarSlett